green-chameleon-s9CC2SKySJM-unsplash
12.01.2023

Een wendbare organisatie profiteert van lean methodologieën

Een wendbare organisatie zijn is een prioriteit in een wereld die sneller verandert dan ooit tevoren. Hier zijn vijf kenmerken die wendbare organisaties delen en hoe lean principes en methodologieën kunnen helpen.

5 eigenschappen van een wendbare organisatie

Een duidelijke strategie

Het begint allemaal met een duidelijke toekomstvisie. Ondanks dat u een wendbare organisatie bent, moet uw bedrijf ook een duidelijke bestemming hebben. Zo moeten de nieuwe kansen die u grijpt u dichter bij uw doel brengen. Zonder een duidelijke strategie loopt u het risico deze focus te verliezen. Bovendien moet uw bedrijfsstrategie ook door elke medewerker begrepen worden.

Lean Hoshin is een methode voor het bepalen van strategieën en maatregelen om de missie en visie van een organisatie na te streven via een jaarlijkse planningsfase. In wezen is het een methode voor elke werknemer om de strategie van een organisatie te begrijpen en eraan bij te dragen. Als zodanig legt de Lean-filosofie de nadruk op het nemen van beslissingen op basis van het langetermijnperspectief, zelfs als dit betekent dat er op korte termijn offers moeten worden gebracht.

De klant begrijpen

Waarde creëren voor klanten vereist inzicht in de klant. In wendbare organisaties worden behoeften, wensen en gedrag van klanten dus voortdurend onderzocht om te bepalen of de organisatie op koers blijft.

Klantwaarde is ook een primaire overweging in lean denken. De activiteiten, outputs en diensten van een bedrijf moeten immers waarde bieden aan de klanten, anders worden ze beschouwd als verspillend en irrelevant. De “stem van de klant“-techniek wordt vaak gebruikt om dit te bereiken.

Afstemming tussen afdelingen en een gedeelde filosofie

De afstemming en het duidelijke begrip van de strategie van de agile organisatie geeft teams en werknemers meer kracht. Bovendien helpt hun eind-tot-eindverantwoordelijkheid bij het opbouwen van vertrouwen en bevordert zelforganisatie, trots en betrokkenheid.  Zo draagt elke afdeling binnen de organisatie bij tot het leveren van een uitzonderlijke klantenervaring.

Lean methodologie stelt teams in staat om verspilling te elimineren door elke stap in het proces die niet direct ten goede komt aan de klant te elimineren.

Sterke processen

Door de werkmethoden voortdurend uit te dagen en te evalueren, wordt de wendbare organisatie een lerende organisatie en verbetert zij de toekomstige prestaties. Het is precies deze filosofie en methodologie die uw bedrijf wendbaarder maakt.

Lean methodologie benadrukt ook het continu verbeteren van de kwaliteit en efficiëntie van processen om de klantwaarde te maximaliseren. Deze rode draad loopt door alle afdelingen heen.

Visuele en effectieve communicatie

Teamleden communiceren effectief en efficiënt in wendbare organisaties. Hiervoor werken ze samen en werken ze met visuele communicatie en plannen en overleggen ze in workshopvorm.

Visueel management zoals gepromoot in lean werkt volgens het principe dat wat gemeten en getoond wordt ook gedaan wordt en maakt het makkelijker om de uitgevoerde processen te begrijpen.

Conclusie

Agile organisaties hebben allemaal hun eigen stijl van werken ontwikkeld. Een nadere beschouwing van hun best practices brengt echter verschillende overlappende principes aan het licht die vergelijkbaar zijn met die van lean management.