green-chameleon-s9CC2SKySJM-unsplash
31.05.2022

Aan het roer van uw organisatie

In moeilijke tijden zoals deze, met frequente veranderingen, is het belangrijk goede instrumenten te gebruiken om de prestaties van uw bedrijf in het oog te houden. De balanced scorecard-methode helpt u om u te concentreren op de cijfers die er echt toe doen en om het plan voortdurend aan te passen aan een nieuwe realiteit.

Een man aan het roer van het jacht kijkt naar de instrumenten

Zoals de naam al doet vermoeden, maakt deze methode gebruik van een scorekaart. De naam “balanced scorecard” (BSC) komt van het feit dat financiële doelstellingen naast niet-financiële worden gebruikt, om een “evenwichtiger” beeld van de prestaties te krijgen. Toch blijft het een dashboard dat alleen de essentiële informatie verschaft, zodat u zich kunt concentreren op de handvol maatregelen die het belangrijkst zijn.

Vergelijk het met het roer van een boot, waar de instrumenten onmiddellijk de positie, de koers en snelheid, de afstand, enz. aangeven, zodat u kunt beoordelen welke correctie nodig is om uw bestemming te bereiken, rekening houdend met de stromingen, de wind en de weersomstandigheden.

Zowat elk bedrijf, groot of klein, houdt zijn financiële prestaties in het oog, maar bedrijven die de balanced scorecard gebruiken, doen dat vanuit vier verschillende invalshoeken. Het extra inzicht dat dit oplevert is waardevol voor alle soorten bedrijven.

  • De eerste is de geld-gerelateerde invalshoek, of wat de aandeelhouders verwachten
  • Het tweede is het klantperspectief, of hoe je het bedrijf presenteert aan klanten
  • Het derde gezichtspunt gaat over interne processen en wat u moet verbeteren om aan de verwachtingen van klanten en aandeelhouders te voldoen.
  • Het perspectief van het organisatievermogen toetst hoe uw organisatie kan blijven verbeteren en waarde kan creëren. De vier instrumenten die onder organisatorisch vermogen vallen zijn werknemers, instrumenten en technologie, infrastructuur, en controles.

Om de balanced scorecard in de praktijk te brengen, moet u een beperkt aantal goede maatstaven kiezen.  Zij moeten

  • visualiseren en communiceren wat u wilt doen
  • om prioriteit te geven aan de acties die nodig zijn om dat te doen; en
  • om de vooruitgang in de richting van de doelstellingen te meten en te controleren, zodat u kunt beslissen of een koerswijziging nodig is.

De informatie die dit oplevert, is van groot belang voor de onderneming om te leren, te veranderen en te verbeteren. Hiervoor heeft u over kwaliteitsgegevens nodig.

Dit brengt ons bij het derde woord in de naam “methode”. Het kiezen van de goede indicatoren vereist een paar stappen om het dagelijkse werk van iedereen af te stemmen op de visie, missie, waarden en doelstellingen van het bedrijf.

Het begint met het analyseren van het grote geheel en het bevestigen van het aandachtsgebied waarin de organisatie moet uitblinken. De stappen om de doelen te bereiken worden eerst op bedrijfsniveau bepaald en later vertaald naar de doelen en activiteiten van individuele werknemers. De oorzaak-gevolg relatie tussen de doelen van de individuele werknemers en die van het bedrijf zal ervoor zorgen dat de individuele acties de verbeteringen van het bedrijf zichtbaar maken in het dashboard.

Geïnteresseerd om deze tool in de praktijk te brengen? Wij zijn bereid om dit verder te bespreken!